ventshop.se
Sortiment
Köksfläktar alla
Spisfläktar
Kolfilterfläktar
Spiskåpor
Kanalfläktar
Takfläktar
Väggfläktar
PAX
Filter & Kolfilter
Ventiler - Don
FläktWoods
Tillbehör - Reservdelar
Galler

Köpvillkor

Välkommen till Ventshops e-handel. Ventshop Sverige AB drivs och ägs av NKPG Ventilation & Fastighetsservice AB. 

Orderbekräftelse
Avtal ingås endast med kunder med leveransadress i Sverige.

När du godkänner din order, godkänns dessa köpvillkor och ett bindande avtal uppstår. Vid orderläggning skickas automatiskt en orderbekräftelse via e-post med information angående din beställning. Ventshop reserverar sig från leveransförsening i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för lagd order. Kan inte Ventshop leverera enligt angiven leveranstid kontaktas kund och erbjuds möjligheten att annullera sin order.

Vid uppenbara felaktigheter som förklaringsmisstag, felskrivning eller liknande, avseende det pris eller den produktinformation som anges i orderbekräftelsen eller på fakturan äger Ventshop rätten att korrigera priset eller sådan information. Då skickas en ny orderbekräftelse och faktura ut. Kund äger rätt att avbeställa sin order utan kostnad om korrigeringarna inte accepteras. 


Priser
Priserna beskrivs inklusive moms (25 %) och utan fraktavgifter. Redovisning av fraktkostnader sker i kassan/ varukorgen. Vi reserverar oss för eventuellt fel prissatta produkter och förbehåller oss rätten att avbryta köp vid dessa tillfällen.


Fraktkostnad
Fraktkostnad på din order redovisas i kassan. Där kan du även se vilka olika fraktsätt som finns tillgängliga innan du lägger din beställning.

Leveranstider
Normal leveranstid är 2-4 arbetsdagar, räknat från dagen efter du la din beställning, förutsatt att vi har varan i lager. I de fall en produkt saknas hos leverantören kan leveranstiden fördröjas.


Leverans
Leverans sker till utlämningsombud. De flesta beställningar levereras till ombud med Postnord, Schenker eller DHL. Andra distributörer kan förekomma. Leveranser sker även direkt från våra underleverantörer till dig som kund.


Leveransförsening/fel leverans
Eftersom vi inte alltid har alla produkter i eget lager utan själva beställer produkter är vi beroende av att leveranserna till våra kunder fungerar. Ibland händer det att en leverans blir försenad eller att fel vara levereras. Det betyder att leveransen av din beställning kan ta lite längre tid än beräknat. Vi kan alltså inte garantera att din beställning kommer fram till en viss dag. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar eller vid leverans av felaktig vara. Ventshop gör allt som bara går för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar eller leverans av felaktig vara.

Delad order
Vid större beställningar kan det förekomma att ordern delas upp i flera leveranser. Du som kund betalar inte fler fraktavgifter.


Beställningsvara
Vid några produkter så står det beställningsvara. Dessa produkter går att beställa precis som vanligt men har längre leveranstid då de beställs direkt från leverantören.

Tillverkningsvara
Dom varor som tillverkas efter beställning gäller ej ångerrätt. Dessa varor har ”Tillverkningsvara” i produkttexten.


Outlösta produkter
För försändelser som inte lösts ut eller avbeställts utan gått i retur till Ventshop debiteras en avgift om f.n. 350 kr inklusive moms för att täcka Ventshops transport- och administrationskostnader. Försändelsen finns kvar på utlämningsstället i 14 dagar och returneras sedan. Om förbetalda produkter har returnerats måste du som kund kontakta Ventshop för ny leverans alternativt återbetalning. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.


Transportrisk/ Leveransskada
Ventshop bär hela ansvaret för att produkten kommer till kund i perfekt skick. Vid returnering bär kunden hela ansvaret att produkten kommer fram till Ventshop i perfekt skick.

Du måste själv agera när du tar emot ditt gods. Kontrollera godset på en gång! 

Kontrollera godsets och förpackningens tillstånd när det lämnas ut till dig. Räkna igenom kvantiteten så att den stämmer överens med uppgifterna i fraktsedeln. Viktigt! Gör en anmärkning på kvittensdelen hos speditören eller ombud om avvikelse skulle förkomma.

Om godset är skadat när speditören eller ombud lämnar ut det, kan du ta emot godset, men kvittera aldrig fraktsedeln utan att först göra en anmärkning på kvittensdelen. Anmärkningen behöver inte vara detaljerad, men den är nödvändig för att skadan ska kunna regleras och spåras. Det som uppnås med anmärkningen är att du styrker att skadan kan ha inträffat när speditören haft hand om godset.

Om skadan upptäcks först vid uppackning (dold av emballage) måste du anmäla skadan till speditören eller till Ventshop (info@ventshop.se) inom två arbetsdagar efter mottagandet för att den ska kunna tas upp till behandling. Många gånger vill speditören besiktiga skadan. Därför får du inte returnera, sälja eller reparera det skadade godset utan att först ha kontaktat speditören. Ta därför snarast kontakt med speditörens eller ombuds skadeavdelning.
Anmärkningar på transportskador gjorda på annat sätt än ovan nämnda godkänns inte.


Slutförsäljning/felaktiga lagersaldon
Ventshop reserverar sig för slutförsäljning eller felaktiga lagersaldon. Om produkten utgått eller av någon anledning inte finns tillgänglig är Ventshop inte skyldig att tillhandahålla produkten men kan föreslå en alternativ produkt. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge produktens exakta utseende.


Betalsätt

  • Faktura
  • Kortbetalning
  • Internetbank
  • Konto
  • Minsta ordersumma är 50sek ink moms

 

Betalning sker med Payson
Betalning sker enkelt och säkert med Payson. Även om du inte har ett Paysonkonto sedan tidigare kan du snabbt göra transaktionen via Payson. Payson samarbetar med VISA, MasterCard samt alla svenska banker som erbjuder direktbetalningar, Swedbank, Handelsbanken, SEB, Nordea, Danske Bank, Länsförsäkringar, Skandiabanken, Sparbanken Syd. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik. Payson startade 2004 i Sverige och över en miljon personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet. Läs mer om Payson här: www.payson.se  Payson kundtjänst: 08-470 94 00

 

 

Om PaysonFaktura
Vi erbjuder betalsättet ”PaysonFaktura” i samarbete med Payson AB. 
Betalningsvillkor är 14 dagar och vid fakturaköp tillkommer en avgift om 29 kr.
För att kunna beställa mot faktura måste Du ha fyllt 18 år och vara folkbokförd i Sverige samt godkännas i den kreditprövning som genomförs vid köpet. Fakturan kommer att sändas separat med e-post till den e-postadress du anger vid köptillfället. Vid försenad betalning skickar vi en betalningspåminnelse varvid lagstadgad påminnelseavgift om för närvarande 60 kr tillkommer. Vi debiterar även dröjsmålsränta med 2 % per månad från fakturans förfallodag. Vid utebliven betalning lämnas ärendet till inkasso varvid lagstadgad inkassoavgift om för närvarande 180 kr tillkommer. Payson förbehåller sig rätten att i enskilt fall neka leverans och ompröva beställarens kreditvärdighet.

Information om ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har Du som konsument (detta gäller ej företag) rätt att frånträda avtalet genom att meddela oss detta inom 14 dagar från mottagandet av varan. För att Du skall kunna nyttja din ångerrätt måste Du returnera varan i oskadat skick, i originalförpackning. Vid nyttjande av ångerrätten är det Du som står för returkostnaden.

Information om pantsättning
Vid betalning med PaysonFaktura kommer fakturan att pantsättas till Payson och därefter till SVEA Ekonomi AB, 556489-2924.

Reklamationsrätt
Reklamationsrätten hos Ventshop tillämpas inom 3 år efter mottagen produkt (se konsumentköplagen). Från att felet upptäcks ska Ventshop kontaktas inom 2 månader. Reklamationsrätten tillämpas ursprungliga fel vid leverans och fel som härleds till fabrikationsfel. Du får inte själv ha orsakat felet. Det kan medföra att du som kund blir debiterad vid inlämnande för service och kostnader för åtgärder av uppkomna fel. Debitering sker även om fel inte kan hittas.

Felrapportering sker alltid via mail till oss, via ”Kontakta oss”. Kontakta omedelbart Ventshop om du önskar reklamera din produkt. Spara alltid emballage, kvitto och följesedel. Service ska alltid utföras av auktoriserad tekniker. Intyg, protokoll och kvitto av utförandeperson krävs vid reklamation. Endast av oss godkända serviceställen tillåts utföra service på produkten under reklamations- och garantitiden.

En kvalitetskontroll utförs alltid av Ventshops leverantörer innan varan sänds. Varor som anländer skadade eller felexpedierade åtgärdas kostnadsfritt av Ventshops leverantörer. Synliga fel ska anmälas direkt till utlämningsombud eller speditören vid mottagandetillfället. Dolda fel ska anmälas snarast till Ventshop. Vid produkt som är felexpedierad eller skadad erbjuder vi utbyte av produkt, med reservation för returnering av fler varor än produkten med returrätt. Kunden äger inte rätten av häva ett köp vid reklamation.


Tvistlösning
Har du fått avslag på din reklamationsansökan men hävdar att beslutet är felaktigt hänvisar vi dig att göra ett ärende hos ARN (Allmänna reklamationsnämnden) www.arn.se Box 174, 10123 Stockholm, vilka tar oberoende beslut i eventuella tvister. Ventshop rättar sig alltid efter ARNs beslut.

EU-kommissionens onlineplattform för tvistlösning: http://ec.europa.eu/odr.


Ångerrätt
Distansavtalslagen ger dig som privatkund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot produkten och utan speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt är det du som kund som betalar returfrakten samt eventuella returavgifter tillämpade av tillverkaren, se också nedan under rubriken "Så här gör du din retur".

Vid ångerrätt gäller följande

  • Ångerrätt 14 dagar gäller inte företag
  • Produkten ska vara i originalskick (omonterat, obrukat och oskadat skick)
  • Returnera produkten i originalemballage och tillhörande oförstörd förpackning
  • Produkten ska vara komplett (saknas delar vid returnering debiteras kund för det som saknas och eventuella merkostnader som frakt etc.
  • Ångerrätt gäller inte specialtillverkade produkter, tillverkningsvara
  • Kund betalar fraktavgifter vid ångerrätt.

 
Häva en order
Det är Ventshop som ensam beslutar om rätten till hävande av befintlig order kan utnyttjas. Vid utnyttjande av hävanderätten påförs kunden en administrativ kostnad om 200sek inklusive moms.

 
Retur
Så här gör du din retur:

Innan du gör din retur måste du kontakta Ventshop via mail för att få ett ärendenummer och returadress. Returen ska alltid godkännas och ett ärendenummer måste finnas för att returen ska kunna hanteras. Glöm inte att uppge ordernummer samt vilken produkt det gäller.

När du mottagit ditt ärendenummer: Märk produkten tydligt med ditt namn, ordernummer, adress, telefonnummer innan du sänder en retur till Ventshop.

Kreditering/återbetalning sker inom 30 dagar efter att godkänd retur genomförts. Vid transport av tyngre gods kontaktas Ventshop för korrekta anvisningar.

Ångerrätten tillämpas inte redan nedsatta priser/rea produkter.

 
Saknat gods.
Gör anmärkning på fraktsedeln innan du kvitterar godset. Kontakta speditörens närmaste kontor som då gör en eftersökning på deras terminaler och hos transportörerna.
Om de inte lyckas finna det saknade godset inom 30 dagar har du rätt att anse det som förlorat.

Skadereglering.
Det är alltid du som kund som ska framställa ersättningskrav och styrka kravets storlek. Detta innebär att du normalt ska prestera följande handlingar till speditören:
Skadeanmälan, fraktsedel eller paketlapp, handelsfaktura mellan säljare och köpare eller annan handling som stärker värdet på godset, reparationsfaktura, alternativt faktura för ersättningsleverans eller reservdelsfaktura samt eventuellt övriga handlingar som du anser har betydelse för att skadan blir korrekt reglerad.

Fotografera gärna din skadade vara för snabbare handledning. När skadeanmälan är speditören tillhanda så skickar Ventshop utbytesmaterialet till dig.